زن چو عاجز شد بگفت احوال را


مردی آن رستم صد زال را

شرح آن گردک که اندر راه بود


یک به یک با آن خلیفه وا نمود

شیر کشتن سوی خیمه آمدن


وان ذکر قایم چو شاخ کرگدن

باز این سستی این ناموس کوش


کو فرو مرد از یکی خش خشت موش

رازها را می کند حق آشکار


چون بخواهد رست تخم بد مکار

آب و ابر و آتش و این آفتاب


رازها را می برآرد از تراب

این بهار نو ز بعد برگ ریز


هست برهان وجود رستخیز

در بهار آن سرها پیدا شود


هر چه خوردست این زمین رسوا شود

بر دمد آن از دهان و از لبش


تا پدید آید ضمیر و مذهبش

سر بیخ هر درختی و خورش


جملگی پیدا شود آن بر سرش

هر غمی کز وی تو دل آزرده ای


از خمار می بود کان خورده ای

لیک کی دانی که آن رنج خمار


از کدامین می بر آمد آشکار

این خمار اشکوفهٔ آن دانه است


آن شناسد کاگه و فرزانه است

شاخ و اشکوفه نماند دانه را


نطفه کی ماند تن مردانه را

نیست مانندا هیولا با اثر


دانه کی ماننده آمد با شجر

نطفه از نانست کی باشد چو نان


مردم از نطفه ست کی باشد چنان

جنی از نارست کی ماند به نار


از بخارست ابر و نبود چون بخار

از دم جبریل عیسی شد پدید


کی به صورت هم چو او بد یا ندید

آدم از خاکست کی ماند به خاک


هیچ انگوری نمی ماند به تاک

کی بود دزدی به شکل پای دار


کی بود طاعت چو خلد پایدار

هیچ اصلی نیست مانند اثر


پس ندانی اصل رنج و درد سر

لیک بی اصلی نباشدت این جزا


بی گناهی کی برنجاند خدا

آنچ اصلست و کشندهٔ آن شی است


گر نمی ماند بوی هم از وی است

پس بدان رنجت نتیجهٔ زلتیست


آفت این ضربتت از شهوتیست

گر ندانی آن گنه را ز اعتبار


زود زاری کن طلب کن اغتفار

سجده کن صد بار می گوی ای خدا


نیست این غم غیر درخورد و سزا

ای تو سبحان پاک از ظلم و ستم


کی دهی بی جرم جان را درد و غم

من معین می ندانم جرم را


لیک هم جرمی بباید گرم را

چون بپوشیدی سبب را ز اعتبار


دایما آن جرم را پوشیده دار

که جزا اظهار جرم من بود


کز سیاست دزدیم ظاهر شود